Om de ontwikkeling van uw zoon of dochter goed te kunnen volgen,
gebruiken wij naast de toetsen die bij de verschillende methodes
horen, de toetsen van het Cito Volgsysteem. We kunnen, na analyse
van alle toetsgegevens, perfect inspelen op de behoeftes van uw
kind.
Als u het rapport van uw kind krijgt, zit daarbij ook een
uitdraai van de Cito-opbrengsten (het zg. leerlingrapport van
Cito). Deze uitdraai ziet er anders uit dan u gewend bent. We
hebben ervoor gekozen om voortaan de opbrengsten weer te geven met
de cijfers I t/m V in plaats van A t/m E.
Met ingang van het schooljaar 2013/2014 heeft Cito de normen van
een aantal toetsen herzien. Het gaat om de toetsen voor Begrijpend
lezen, Rekenen-Wiskunde en Spelling. Hier leest u een uitleg waarom Cito de
normen aangepast heeft en wat dat betekent voor de scores van uw
kind. Deze brief is ook te vinden op de website van Cito. Daar vindt u als
voorbeeld twee leerlingenrapporten.
Indien u nog vragen heeft, kunt u altijd contact met de directie
opnemen.
Meer dan een eind-toets.
De meeste mensen hebben wel gehoord van de
CITO-eindtoets. Het is een veelgebruikte toets aan het eind van het
basisonderwijs. Dat CITO nog veel meer toetsen heeft ontwikkeld, is
misschien minder bekend. Alle basisscholen in Nederland moeten
beschikken over een leerlingvolgsysteem: een serie toetsen waarmee
de ontwikkeling van de kinderen gevolgd kan worden vanaf het moment
dat zij de basisschool binnenstappen, tot het moment dat zij naar
het voortgezet onderwijs gaan. Een leerlingvolgsysteem is landelijk
genormeerd. Op De Horst hebben wij gekozen voor het volgsysteem van
CITO, het LOVS, het Leerling- en Onderwijs-Volg-Systeem.
Waarom het LOVS?
Het LOVS heeft twee functies: Voor de leerkracht is het belangrijk
om te weten welk niveau een kind heeft en of het kind zich goed
ontwikkelt. Maar voor hem of haar is ook de ontwikkeling van de
groep een belangrijk gegeven, daaraan is te zien of de kwaliteit
van het gegeven onderwijs voldoende is geweest. Voor de directie
van de school zijn de gegevens van de groepen erg belangrijk. Zij
geven een beeld van de onderwijskwaliteit van de school. Voor u,
als ouder, geeft het LOVS een beeld van het ontwikkelingsniveau van
uw kind. Hoort het bij de ondergemiddelde, bij de gemiddelde of
juist bij de bovengemiddelde leerlingen? En ontwikkelt uw kind zich
op een bij hem of haar passende manier?
Inhoud van het LOVS.
Het LOVS op onze school bevat de volgende toetsen:
Voor groep 1 en 2: Rekenen voor kleuters en Taal voor
kleuters
Voor groep 3 t/m 8:
Rekenen en wiskunde,
Technisch lezen (snelheid van het lezen),
Begrijpend lezen,
Spelling,
Woordenschat,
Voor groep 7 en 8:
Studievaardigheden
Spelling werkwoorden
Het leerling-rapport.
Naast het schoolrapport kun u van ons een
"leerling-rapport" van het LOVS verwachten. Op deze print
staan de verschillende toetsen vermeld en de vaardigheidsscores met
bijbehorend niveau dat uw kind daarop behaald heeft. Met de
vaardigheidsscores kunnen we de groei van een leerling in een
grafiek uitdrukken. De niveaus worden aangegeven in de cijfers I
t/m V.
Niveau I betekent dat uw kind bij de 20% hoogst scorende
leerlingen van Nederland behoort.
Niveau II betekent dat uw kind bij de 20% leerlingen behoort die
boven het landelijk gemiddelde scoren. Niveau I en II zijn boven
het gemiddelde.
Niveau III betekent dat uw kind bij de 20% leerlingen behoort die
het landelijk gemiddelde scoren.
Niveau IV betekent dat uw kind bij de 20% leerlingen behoort die
onder landelijk gemiddelde scoren.
Niveau V betekent dat uw kind bij de 20% laagst scorende
leerlingen van Nederland behoort.
Bijgaande figuur laat zien hoe de nieuwe niveauverdeling staat
t.o.v. de oude (A-E)

De kinderen met niveau IV en V krijgen extra ondersteuning in de
groep. Bijvoorbeeld door een extra uitleg aan de instructietafel in
de klas of door het maken van het minimumprogramma in de groep.
Voor leerlingen die structureel op niveau V functioneren, is een
eigen leerlijn na groep 6 een optie. Sinds dit schooljaar
beschikken we over de zogenaamde S.B.O. toetsen van CITO voor de
vakken rekenen-wiskunde, begrijpend lezen en spelling. Deze toetsen
kunnen voor individuele leerlingen worden ingezet. Kenmerk van de
S.B.O. toets is dat de getoetste leerstof te vergelijken is met die
van de regulieren toetsen, maar dat de lay-out overzichtelijker is
en dat de toets in meerdere delen kan worden afgenomen.
En nu?
Wat betekent dat nu concreet? Als uw kind bij herhaling
niveau I scoort op een toetsonderdeel, dan gaat het leren voor dit
onderdeel hem of haar gemakkelijk af. We houden op school in de
gaten of uw kind voldoende uitgedaagd wordt. Misschien is extra
werk op z'n plaats. Dit is bijvoorbeeld het pluswerk in de methode.
Als uw kind niveau II of III scoort, zullen er ook weinig of geen
problemen zijn. Uw kind leert dan waarschijnlijk prima via de
aangeboden leerstof. Als Uw kind niveau IV of V scoort, zal het
extra begeleiding nodig hebben. We kunnen u vragen om thuis wat
extra te oefenen. Bij herhaalde scores niveau V kan het zijn dat uw
kind zich ontwikkelt op een lager niveau dan gemiddeld. We passen
ons onderwijsaanbod dan aan, aan het niveau van uw kind. In de
meeste gevallen zullen we een minimumprogramma uit de methode
aanbieden. We streven er naar alle kinderen zo lang mogelijk "bij
de groep" te houden. En vanaf groep 6 bekijken we ook of een kind
gebaat zou kunnen zijn met een eigen leerlijn en een eigen
uitstroomprofiel. We stellen dan een Ontwikkelings PersPectief op,
een O.P.P. Met u als ouder wordt in dat geval besproken wat
het te verwachten uitstroomniveau in groep 8 zal zijn. We maken een
O.P.P. als de leerachterstand ten opzichte van de medeleerlingen
groter is dan 1 jaar.
Als uw kind structureel hoger niveau I scoort, kan het zijn dat
we uw kind, naast het Compacten en verrijken programma, een aanbod
voor meerbegaafde kinderen aanbieden. Dit betreft ander werk dat
als vast onderdeel aan de weektaak van uw kind wordt
toegevoegd en waaraan kwaliteitseisen worden gesteld. Alleen (een)
hoge score(s) op CITO toetsen is niet genoeg om voor dit aanbod in
aanmerking te komen. Uw kind wordt voordat we het aanbod aanpassen,
zorgvuldig bekeken. Naast de analyses van de methodegebonden
toetsen, brengen we ook de mate van zelfstandigheid en
zelfredzaamheid, de vaardigheid in samenwerken, de persoonlijke
leerstijl en zijn of haar zelfvertrouwen in kaart.
Het doel van het LOVS?
We gebruiken de schoolgegevens om te bekijken of we
aanpassingen in ons lesprogramma noodzakelijk vinden. Maar vooral
willen we samen met u de uitslagen van uw kind bekijken en
bespreken of er misschien iets extra's gedaan kan of moet
worden.